Autoput dolazi ili obilazi Prijepolje?

Prijepolje – Neizbežna tema svih razgovora, čak i onih koji nemaju politički predznak, svakako je auto put koji će povezati Požegu i Boljare, odnosno granicu Srbije sa Republikom Crnom Gorom. Zaista, ova je tema čitavu deceniju, ako ne i duže, sveprisutna u dijalogu bilo koje vrste koji se tiče sadašnjosti, a posebno budućnosti Prijepolja. Neki političari su, svojevremeno, trasu auto-puta Beograd – Crnogorsko primorje, povlačili zavisno u kom mestu drže predizborni ili neki drugi miting.

Foto: A.Rovčanin, grafička obrada fotografija: Trem print Prijepolje

Trasa auto-puta se menjala kako bi kome odgovaralo. Išla je pored Užica, kroz Užice, preko Zlatibora, dodirivala najpopularniju planinu kod nas, a onda bi po jednima svraćala čak i do Prijepolja, ali je Pešter bio češća varijanta.

Slično i sa Novim Pazarom: primakne jedan, odmakne drugi političar, boreći se tako za bošnjačke glasove koji su znali jedno vreme da budu gotovo pa presudni.

Pozicija Prijepolja je, svakako vrlo dobra šro se tiče postojeće, ali i nedostajuće infrastrukture. Auto-put „starom trasom“ ka Primorju bi, bez sumnje, oživeo ovaj kraj. Medjutim, i druge sredine su imale argumente.

Foto: A.Rovčanin, grafička obrada fotografija: Trem print Prijepolje

Trasa je (konačno) definisana i objavljena, čime su otklonjene mnoge dileme. Tokom izrade projekta bilo je dosta polemike oko toga kuda  će proći ova saobraćajanica, ali je kao najpovoljnije rešenje izabrana varijanta Istok 1, odnosno preko Arilja, Ivanjice i Sjenice. Druga varijanta, koja nije usvojena je podrazumevala put preko Zlatibora, koji bi bio oko 40 kilometara duži.

Deonica od Požege do Duge Poljane najteža je za izgradnju ne samo u Srbiji već u celom regionu, pošto će na ukupno 76 kilometara, biti 27 kilometara u mostovima i 24 kilometara u tunelima. 

U „Putevima Srbije“ navode da je projekat auto-puta Požega – Boljare podeljen na tri poteza, od kojih prvi čini deonica Požega – Ivanjica dužine oko 20,4 kilometara, drugi Ivanjica – Duga Poljana dužine oko 53,9 kilometara i treći deonica Duga Poljana – Boljare, državna granica sa Crnom Gorom dužine oko 31,1 kilometar.

Foto: A.Rovčanin, grafička obrada fotografija: Trem print Prijepolje

Koridor autoputa počinje posle petlje „Prilipac“, koja pripada deonici autoputa Požega-Kotroman, pruža se ka jugu dolinom reke Moravice po ravničarskom i blago brdovitom terenu, dok posle Ivanjice ulazi u planinski predeo i prolazi između padina Javora na zapadu i Golije na istoku i penje se na Peštersku visoravan, kojom se u pravcu juga pruža do Duge Poljane i graničnog prelaza Boljare.

Koridor autoputa se najvećim delom pruža van područja naselja, dok manjim delom dodiruje građevinska područja Arilja i Ivanjice. Autoput je planiran sa najmanje dve saobraćajne i jednom zaustavnom trakom za svaki smer, a projektovan je za brzinu od 100  do 120 km/h.

Predsednik opštine Prijepolje Drago Popadić očekuje da se način života u opštini Prijepolje gotovo u potpunosti menja prolaskom auto puta kroz naš kraj.

-Očekujemo  da će krajem ove godine autoput stići do Požege, što označava početak gradnje nove deonice ka Crnoj Gori, do Boljara. Ova ključna infrastrukturna investicija ima ogroman značaj za opštinu Prijepolje, kao i za ceo region. Povezivanje Priboja, Prijepolja i Nove Varoši sa novim autoputem neće samo unaprediti saobraćajnu povezanost, već će potpuno promeniti način života u našem kraju. Ovaj projekat će omogućiti brži i efikasniji transport, što će imati direktan pozitivan uticaj na lokalni biznis i razvoj turizma. Nova saobraćajna povezanost otvoriće brojne mogućnosti za privlačenje investicija, unapređenje infrastrukture i poboljšanje kvaliteta života naših građana. Povećana dostupnost turističkih destinacija i brži pristup tržištima doprineće razvoju lokalne ekonomije i stvaranju novih radnih mesta. Verujemo da će ovaj veliki infrastrukturni projekat doneti dugoročne koristi i značajne promene za našu opštinu, i radujemo se budućim prilikama koje će proizaći iz ove izuzetne investicije, ističe Popadić.

Foto: A.Rovčanin, grafička obrada fotografija: Trem print Prijepolje

Naravno da se dinamika donošenja odluka a zatim i realizacija ove kapitalne investicije za Republiku Srbiju sa posebnom pažnjom prati u polimskim opštinama. Sve tri, kako Prijepolje tako i Priboj i Nova Varoš, očekuju ekonomski “bum” izgradnjom auto_puta do crnogorske granice.

Koliko god se bude isčekivao završetak trase od Požege do Boljara valjalo bi se i pripremati za vreme kada auto put bude zevršen. Izmedju ostalog treba znati da će konkurencija biti mnogostruko veća, da “lokalni monopoli” postaju prošlost i da će auto put označiti, konačno, “vreme sutra” celog ovog kraja. 

Foto: A.Rovčanin, grafička obrada fotografija: Trem print Prijepolje

Tekst je nastao u okviru projekta „Prijepolje: Ljudi, vreme, događaji“. Izradu teksta sufinansirala je Opština Prijepolje iz sredstava za sufinansiranje projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja na teritoriji Opštine Prijepolje u 2024. godini. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

PP Media