Prijepolje – raskrsnica puteva

Prijepolje – Nema dileme da je infrastruktura u najširem smislu velika prednost ako je dobra i veliki minus ako je loša. Prijepolje bi, u nekom smislu moglo biti u grupi opština sa pozitivnim, ali i sa negativnim predznakom, zavisno od toga kako ko gleda na značaj infrastruktirne povezanosti.

Foto: PP Media Prijepolje, grafička obrada fotografije: Trem print Prijepolje

Da li je Prijepolje i dalje raskrsnica puteva i da li se značaj saobraćajne povezanosti dovoljno dobro razume u svakodnevnom životu? Mada zvanični podaci to ponekad demantuju, Prijepolje ima sasvim dobru povezanost sa centrom Okruga, regije i države. Kad se tome doda činjenica da se i dalje relativno dugo putuje do Beograda ili Kragujevca, do glavnog grada države i regije kojoj pripada i Prijepolje pitanje infrastrukture dobija na značaju.

“Parola” o Prijepolju kao centru i raskrsnici puteva prenosi se iz perioda u period, čak bi se moglo reći i iz epohe u epohu. Geografski položak Prijepolja tu igra presudnu ulogu. Medjutim, položaj je konstanta a promenljivost je na strani putne, železničke i drugih vrsta saobraćajne infrastrukture.

Foto: PP Media Prijepolje, grafička obrada fotografije: Trem print Prijepolje

Beograd je, odnedavno,  nešto bliži nego što je bio čemu je doprinela izgradnja dela Auto-puta “Miloš Veliki” a do Užica kao sedišta Okruga ili Kragujevca kao centra regije Zapadne Srbije, rastojanje je gotovo isto. Ipak, nastavak deonice pomenutog auto-puta prema Požegi, i dalje ka Pešteru značajno će približiti ne samo pomenuta dva centra nego i onaj najvažniji – Beograd! Tada, a to ne bi smelo dugo da potraje, neće biti mesta tradicionalnom odgovoru – “izgovoru” investitora…”sve je u redu, ali ste, brate mnogo daleko”…

Foto: PP Media Prijepolje, grafička obrada fotografije: Trem print Prijepolje

Mora se imati na umu drastična promena u odnosu ponude i tražnje investitora, smatraju upućeni. Svi bi hteli atraktivne investicije, isplative kako za investitora tako i za sredine u koje bi došli. To, medjutim, nije lako pomiriti jer su u pitanju isključujući faktori: investitor, prirodno, želi što bolju zaradu, a druga strana što više radnih mesta i novca u budžetima lokalnih zajednica.

Foto: PP Media Prijepolje, grafička obrada fotografije: Trem print Prijepolje

No, ostaje ono što imamo i čime se ne ponosimo ali i ne stidimo. Šta više?

Ukupna dužina mreže puteva u opštini Prijepolje je oko 500 kilometara od čega 23 odsto otpada na državne puteve IB reda, oko 5 odsto na puteve IIA reda a opštinski putevi čine 71,5 odsto.

Državni putevi IB reda dužine oko 115 kilometara su u dosta dobrom staju jer savremeni kolovozi čine oko 65 odsto njihove ukupne dužine.

Kod državnih puteva IIA reda savremeni kolovoz čini oko 60 odsto ukupne dužine od nekih blizu 16 kilometara. U kategoriji opštinskih puteva oko 150 kilometara je napravljeno od savremenog kolovoza što čini blizu 43 odsto ukupne dužine opštinskih puteva. U odnosu na opštine koje okružuju Prijepolje, opštinski putevi su u zadovoljavajućem stanju.  

Foto: PP Media Prijepolje, grafička obrada fotografije: Trem print Prijepolje

Putna mreža povezuje sva naselja na području opštine Prijepolje, što je vrlo značajna činjenica.

Status državnih puteva imaju deonice Bistrica –  Prijepolje – Kolovrat – Brodarevo – Barski most u dužini od 45,3 kilometra, zatim put Jabuka – Kolovrat dužine 18 kilometara i pravac IIA izgradjeni deo puta Prijepolje – manastir Mileševa – Aljinovići dužine 7,4 kilometra i neizgradjeni deo na relaciji manastir Mileševa – Aljinovići dužine 14,3 kilometra.

Tu treba dodati i puteve IIB reda: put Mioska – Mataruge – Boretino brdo – Biov grob  18,8 kilometara (izgradjeni deo Mioska – Mataruge 12,1 kilometar, neizgradjeni deo Mataruge – Boretino brdo – Biov grob 6,7 kilometara), kao i deo  puta Suvi bor – Aljinovići 8,3 kilometra. Prijepolje je medju retkim opštinama koja, uz sasvim solidnu putnu mrežu raspolaže i železničkom prugom i to medjunarodnom: Beograd – Bar. Ukupna dužina železničke mreže u opštini iznosi 41,5 kilometara. Postoje i dve železničke stanice – Prijepolje i Teretna stanica na Kolovratu.  

Najmladji način prevoza za opštinu Prijepolje je gotovo podjednako dalek. Najbliži aerodrom je u inostranstvu –  Podgorica ili Sarajevo. Beogradski je najraznovrsniji i najkvalitetniji pa je i logično što se velika većina putujućih ljudi opredeljuje upravo za Aerodrom „Nikola Tesla“.

Tekst je nastao u okviru projekta „Prijepolje: Ljudi, vreme, događaji“. Izradu teksta sufinansirala je Opština Prijepolje iz sredstava za sufinansiranje projekata za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja na teritoriji Opštine Prijepolje u 2024. godini. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

PP Media