Sa litice paze na barsku prugu
Priboj – Da bi železnički saobraćaj barskom prugom od Beograda do Vrbnice mogao bezbedno da se obavlja, svakodnevno o pruzi brine 11 alpinista.
![](https://ppmedia.rs/wp-content/uploads/2020/12/strpci-slika-1-alpinisti-spremni-za-teren-foto-a.rovcanin_f.jpg)
Oni su radnici Deonice za održavanje kosina pri „Infrastrukturi železnica Srbije“. Zadatak im je da uklone kamenje i šiblje sa padina nadvijenih nad prugom, da očiste kosine i tako spreče pojavu odrona.
Nekada je ovaj posao radilo više stotina zaposlenih železničara, a samo na potezu od Zlatibora do Priboja prugu je održavalo 175 radnika. Sada ih je angažovano svega 11. Nisu se školovali za to, ali su prošli specijalnu alpinističku obuku i besprekorno usavršili zanat kojim se bave.
![](https://ppmedia.rs/wp-content/uploads/2020/12/Strpci-slika-2-Na-desetine-kubika-kamena-alpinisti-uklone-sa-kosina-foto-A.Rovcanin-1024x576.jpg)
Miško Goločevac (55), šef Deonica za održavanje kosina, ujedno i najstariji alpinista među železničarima, kaže da se njegov tim stara o bezbednosti pruge duž cele deonice od Beograda do crnogorske granice u mestu Vrbnica. On navodi da je zbog konfiguracije terena i velikih kosina najkritičniji deo pruge na potezu od Zlatibora do Brodareva.
– Barska pruga prolazi kroz izuzetno nepristupačne predele i ima mnogo kosina. To su milioni kvadrata i sve to treba održavati da bi se saobraćaj bezbedno odvijao – priča nam Miško Goločevac. – Od puštanja u funkciju pruge, sve kosine nisu bile završene i sanirane, pa je često dolazilo do odrona, kojih ima još, ali u znatno manjoj meri nego što je to bilo ranije.
![](https://ppmedia.rs/wp-content/uploads/2020/12/Strpci-slika-3-Uklanjaju-odron-sa-kriticnih-deonica-foto-A.Rovcanin-1024x576.jpg)
Iako radi na železnici, Denisu Husoviću alpinistička oprema svakodnevna je uniforma za obavljanje radnih zadataka. On neretko, uklanjajući trošne stene provede po osam sati vezan užetom, sa štanglom u ruci viseći nad kosinama visokim nekoliko desetina metara.
– Posao je izuzetno zahtevan, penjući se po brojnim strminama, često u toplim danima nailazimo na zmije otrovnice, koje su dodatna opasnost za nas – kaže Denis i dodaje da je pre nego što se priključio timu, osim alpinističke, morao da završi i obuku za rad na visini.
Bezbednost ljudi sa kojima radi na prvom je mestu za Željka Ljeljanića, poslovođu, koji 23 pune godine radi na železnici.
– Nepredviđenih situacija uvek ima. Međutim, maksimalno se trudimo da ne dođe do nekog problema i povređivanja radnika prilikom kavanja i spuštanja niz kosine. Pruga se takođe mora obezbediti, da kamenje ne bi stiglo do šina – naglašava Željko.
![](https://ppmedia.rs/wp-content/uploads/2020/12/Strpci-slika-4-Timski-rad-izuzetno-bitan-foto-A.Rovcanin-1024x576.jpg)
Pruga Beograd – Bar puštena je u saobraćaj davne 1976. godine. U današnje vreme u Srbiji, većini putnika voz ne predstavlja prvi izbor prevoznog sredstva, a šinama se preveze i sve manje tereta. Putnici kao razloge zašto izbegavaju voz najčešće pominju kašnjenje, predugo trajanje puta, a neretko i dotrajalost infrastrukture. Međutim, 11 železničara alpinista, koji dišu kao jedan, uveravaju da je pruga potpuno bezbedna za saobraćaju, jer oni brinu o stanju šina i pojavi odrona.
ČEKAJU RUSE
DEO barske pruge od Beograda, odnosno Resnika do Valjeva u dužini od 77,6 kilometara rekonstruisan je 2017. godine, a radovi na preostalih oko 210 kilometara, od Valjeva do Vrbnice, na granici sa Crnom Gorom, trebalo bi da počnu krajem sledeće godine ili na proleće 2022. Ugovor za izradu projektno-tehničke dokumentacije potpisan je u septembru, a posao je dodeljen ruskoj kompaniji „RŽD internešenl“.
Novosti A.Rovčanin