Prijepolje – Bijelo Polje: Vozovi ne saobraćaju putnici besni na nemar nadležnih

Deveti je već dan otkako je u prekidu železnički saobraćaj barskom prugom između stanica Prijepolje teretna i Lučice nedaleko od srpsko-crnogorske granice, izazvan odronom u tunelu „Petrovac” kod Velike Župe. Vozovi idu barskom prugom, dolaze iz pravca Subotice i Beograda kao i iz Bara, s tim što se na tom delu putnici prevoze autobusima između stanica Prijepolje teretna u Srbiji i Bijelo Polje u Crnoj Gori.

Vremenske nepogode i obilne kiše 7. avgusta prouzrokovale su ovaj odron, a zatim su preduzeti zahtevni radovi na otklanjanju posledica oštećenja i osposobljavanja tunela za normalno saobraćanje vozova. Na tome se angažuju ekipe Akcionarskog društva za upravljanje javnom železničkom infrastrukturom „Infrastruktura železnice Srbije”, s tim što je ozbiljnost zahvata nametnula da im se u probijanju odrona pridruže i rudari rudnika „Štavalj”. Nadležni sada procenjuju da bi do kraja ove sedmice mogla biti završena sanacija tunela i ponovo uspostavljen putnički i teretni saobraćaj na tom delu pruge.

Višednevni odron je, kako saopštavaju iz „Infrastruktura železnice Srbije”, ozbiljno oštetio tunel i kolosek. Stručne ekipe su izlaskom na teren utvrdile da se radi o velikom otvoru na kaloti tunela, prečnika tri metra, gde su pokidana užad kontaktne mreže, kao i da su tu nastala oštećenja pragova i koloseka. Potom je i naredna tri dana neprekidno dolazilo do obrušavanja zemlje, te je ulazak u tunel bio nemoguć.

– Odmah po smirivanju odrona u pomoć radnicima „Infrastrukture železnice Srbije” priteklo je pet rudara iz rudnika „Štavalj” i poslovi na sanaciji su krenuli. Budući da je barska pruga jedna od glavnih žila kucavica za privredu kako Srbije tako i Crne Gore, generalni direktor „Infrastrukture železnice Srbije“ a. d. Dušan Garibović i izvršni direktor za upravljanje železničkom infrastrukturom Milan Šegan došli su na lice mesta i sa inženjerima pristupili ekspeditivnom rešavanju ovog nimalo jednostavnog poduhvata – navodi se u saopštenju.

Da bi posao što pre i kvalitetnije bio obavljen, angažovane su državne i privatne firme iz Užica i Beograda te nabavljene specijalizovane mobilne mašine pomoću kojih su radnici „Infrastrukture železnice Srbije“ iz čvora Užice danonoćno radili na raščišćavanju tunela i izbacivanju preko 100 kubika obrušenih betonskih obloga, gline i zemlje. – Odmah nakon što su raskrčili teren ovi radnici su postavili skele kako bi se moglo prići oštećenju na visini od tri i po metra, te ručno napunili otvor sa preko 150 džakova građevinskog materijala. U međuvremenu, kao prva pomoć od kolega železničara iz Crne Gore, nabavljeno je sedam remenata, čeličnih prstenova za oblaganje tunela, kojima je učvršćen sam epicentar oštećenja, a u toku je izrada desetine neophodnih ankera i remenata koji će biti postavljani – dodaju iz a. d. „Infrastruktura železnice Srbije”.

Pošto su postavljene prve remenate, upravo se povezuje pokidana kontaktna mreža. Zamenjeni su oštećeni pragovi i kolosek, kojima je drezinom u više navrata prekontrolisana funkcija i bezbednost. Nadležni napominju da prognoze eksperata u pogledu brzine saniranja posledica odrona nisu bile optimistične, prognozirano je da radovi mogu potrajati i nekoliko meseci. – Ali upornošću poslovodstva „Infrastrukture železnice Srbije” i napornim radom, voljom i željom svih aktera u ovom poduhvatu, došlo se za samo nekoliko dana do neverovatnih i vidljivih rezultata. Projekat za ovu prvu intervenciju je urađen, a paralelno se radi na izradi projekta za celokupnu sanaciju tunela, koji će takođe uskoro biti gotov. Sanacija će da se obavlja bez potpune obustave železničkog saobraćaja. Ovako kompleksnom i rekordnom sanacijom urađena je priprema za naredne faze rekonstrukcije tunela – navodi se u saopštenju.
PP Media