Ode voz u kukuruz, masnoća ili loše šine?

Ako je negde u svetu objavljena informacija da je u Srbiji iskočio iz šina voz koji se kretao manje od 20 kilometara na sat, verovatno je dočekana kao lažna ili satirična. Ali vest je istinita i govori o jadnom stanju srpskih pruga.

Iako bi mnogi koji ne poznaju prilike na srpskim prugama pomislili da je autor te vesti možda progutao jednu cifru iz broja koji označava brzinu kretanja voza, ta informacija je verodostojna i bez grešaka, a jedini njen povoljan deo je da nema stradalih i povređenih. Incident se dogodio na pruzi Despotovac-Markovac kada je na putnom prelazu između Svilajnca i Grabovca, prekjuče oko 17.30, iz šina iskliznulo nekoliko vagona teretnjaka koji je prevozio agregatni kamen. Mašinovođa je izjavio da je vozio manje od 20 kilometara na sat.

U tumačenje železničara iz ovog dela Srbije da je za iskakanje voza krivo loše stanje pruge uveren je i Nebojša Dukanac, predsednik Sindikata mašinovođa „Sloga Srbija kargo“.

– Pruga na ovom pravcu je u očajnom stanju. Sve je trulo, propalo, nema tucanika, pragovi stoje skoro pa na njivi, nemoguće ih je zategnuti. I kako očekivati da takva pruga izdrži vozove pod opterećenjem od 700 do 1.500 tona?! Dozvoljena brzina, pa makar bila i najminimalnija, u ovakvim situacijama ne znači mnogo za bezbednost putnika i robe – kaže Dukanac za „Blic“.

Na istoj pruzi, podsećaju u Svilajncu, u selu Troponje, 2. marta ove godine zbog iskakanja voza povređena su četiri železničara od kojih je jedan lečen u bolnici u Ćupriji.

– U istom stanju je pruga Kraljevo-Lapovo, gde je brzina 20-30, samo ponegde 40 kilometara na sat. Ništa bolje nije ni od Kraljeva prema Stalaću ili od Niša ka Velikoj Plani. U Vojvodini je slična situacija na većini pruga – priča Dukanac.

Ode voz u kukuruz

Ako je voz iskočio iz šina pri brzini od 20 kilometara na sat, šta očekivati tamo gde kompozicije „jure“ čitavih 30, na prilično zahtevnijoj pruzi koja pritom nije generalno remontovana od kada je puštena u saobraćaj pre više od četiri decenije. Konkretno, na barskoj od Užica do Crne Gore.

– Po Vojvodini, oko Kraljeva, Svilajnca, kada voz iskoči – ode u kukuruz naravno. Sve ovo je mačji kašalj u poređenju sa deonicom Užice-Vrbnica kod Prijepolja. Trasirana je nad dubokim provalijama, u kanjonima reka, kroz tunele, preko visokih mostova. Ovo je zbog geografske konfiguracije ubedljivo naša najrizičnija pruga, visinska razlika između Bijelog Polja i Užica je čitavih 900 metara, teren je nepristupačan, dešavaju se odroni, zimi lavine. Pritom, pruga je u katastrofalnom stanju – objašnjava Dukanac.

Masnoća ili loše šine?

Zbog nebezbednosti saobraćaja između Priboja i Štrbaca prošle sedmice tri dana je bio u prekidu saobraćaj na barskoj pruzi. Iz „Železnica“ je poručeno da su šine bile zamašćene, ali nije rečeno čime.

– Lično ne verujem u tu priču! Smatram da je glavni uzrok problema dotrajala i istrošena šina sa površinom nedovoljnom za naleganje točka – dodaje Dukanac.

Od Užica do Vrbice, prve železničke stanice u Crnoj Gori, ima 130 kilometara. Nekad se između ove dve tačke putovalo sat i 50 minuta, a danas čitava četiri sata. Bilo je ranije na ovoj trasi iskakanja vozova, ali se, srećom, sve dešavalo na ravnim deonicama.

– I umesto da ti incidenti budu opomena – ništa se nije uradilo osim što je maksimalna brzina skinuta na 30 kilometara na sat. O opasnosti koju nosi pruga Užice-Vrbnica pričamo 15 godina, a za to vreme ovde nije urađeno ništa, a pravac Resnik-Valjevo, takođe na barskoj, generalno je remontovan tri puta. Da smo svake godine obnavljali po sedam kilometara, do sada bismo imali bezbednu i brzu prugu. A ovako, vozovi idu po pragovima proizvedenim 1972. godine, pričvršćeni su šrafovima koji mogu i rukama da se izvade. Čuvara pruge je veoma malo, od njih čujem da mostove niko stručan ne kontroliše. Kako da mašinovođa pređe preko zamašćene šine ako na lokomotivi ne rade peskare? Ko da proveri šine kad nema pružnih radnika? Ako nema novca za remont barske pruge, bolje je obustaviti saobraćaj nego da se hvatamo za glavu ako voz sleti u kanjon – poručuje Vidosav Radojević, penzionisani mašinovođa iz Užica.

Šta kažu „Železnice Srbije“?

O stanju na srpskim prugama i najrizičnijim deonicama raspitali smo se u Infrastrukturi „Železnica Srbije“. Iako nam je odgovoreno da ćemo “ s obzirom na obimnost i ozbiljnost teme odgovore dobiti u najkraćem roku“, oni su dan kasnije reagovali.

Počev od 9. decembra na prugama Srbije primenjivaće se novi red vožnje koji je usvojila Skupština „Infrastrukture železnice Srbije“, a koji će važiti do 14. decembra naredne godine.

– U novi red vožnje ulazi se na povećanim brzinama na 220 kilometara pruga što je rezultat velikih investicije koje je Vlade Srbije pokrenula na srpskim železnicama, kao i obnove regionalnih pruga u Srbiji – izjavio je generalni direktor „Infrastrukture železnice Srbije“ Miroljub Jevtić.

U narednoj godini, najavio je on, radiće se pruga za velike brzine između Beograda i Novog Sada, predstoji početak rekonstrukcije pravca Niš – Dimitrovgrad iz kredita Evropske investicione banke, Niš – Brestovac radiće se iz IPA fondova, a Jajinci – Mala Krsna iz kredita Evopske banke za obnovu i razvoj. Osim ovoda, kaže Jevtić, biće obnovljeno još 320 kilometara lokalnih pruga na pravcima Niš – Zaječar, Lapovo – Kraljevo, Subotica – Senta, Markovac – Resavica, Kumane – Banatsko Miloševo i Kikinda – MSK Kikinda. Barska od Užica do crnogorske granice, jedna od pruga u najlošijem stanju, ni naredne godine neće biti remontovana.

Počev od prvog dana novog reda vožnje, svakodnevno će na srpskim prugama saobraćajati 400 putničkih vozova, dva više nego sada, od čega 24 međunarodna i pogranična. Uz „Srbija Kargo“ teretni saobraćaj obavljaće još četiri kompanije.
Izvor: Blic V.Lojanica